Tuesday, September 8, 2015

Allah kan ada.....

Teks: Hidayah Zainal Abidin
Foto: Carian Google

Dalam menjalankan rutin seharian, kadang-kala kita tersasar dari matlamat asal. Kadang-kala pula mungkin caranya tidak betul. Selalulah bermohon pada Allah, rujuk pada Allah.


Mengenang kepada beberapa perkara yang telah terjadi di dalam hidup saya, sesungguhnya mintalah pada Allah dan Allah akan tunjukkan jalan. Cepat atau lambat sahaja. Mintalah pada Allah dengan sabar dan menjaga solat. Jangan sampai kita terbawa-bawa oleh emosi dan merasakan Allah tidak mendengar doa kita.

Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, minta dengan istiqamah. Minta yang baik-baik, bersangka baik dan yakin hanya yang baik-baik akan diberi oleh Allah. Pernah suatu ketika dulu, seseorang memberitahu saya, "Allah mengikut sangkaan kita". Jadi untuk yang terbaik, bersangka baik lah dengan Allah. Doa yang baik itu akan melantun jua pada kita.

Saya yakin sedeqah akan membuka pintu segala rahmat dan menolong kita keluar dari kesusahan. Mama selalu berpesan untuk bersedeqah sama ada dalam keadaan senang ataupun susah. Apabila waktu susah kita bersedeqah RM100 pun terasa begitu bernilai namun dengan niat 'lillahitaala' kita memohon supaya dikeluarkan dari kesulitan dan minta diberi petunjuk olehNya. Yakinlah Allah akan melipatkali gandakan nilai RM100 itu, apatah lagi disedeqahkan pada waktu susah. Percayalah akan sentiasa ada rezeki untuk kita pada waktu dan hari itu.

Saya juga ingin berkongsi kisah sahabat saya yang telah bersedeqah dan berniat supaya dengan sedeqah itu anaknya diberikan nikmat kesihatan. Anaknya mengalami eczema yang teruk dan juga antibodi yang kurang. Berkat keikhlasan dan istiqamah dalam mengerjakannya Alhamdulillah menunjukkan hasil. Harus diingat, doa disertai dengan usaha dan akhirnya bertawakal dalam mengharapkan pertolongan Allah. Allah suka hambaNya yang berusaha.

Sebagaimana terjemahan surat Ar-Ra'd ayat 11. ....إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ .... artinya: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”.

Sebagaimana manusia biasa lain saya juga kekadang ditimpa masalah dan sesungguhnya hanya Allah tempat mengadu dan memohon supaya ditunjukkan jalan yang benar. Moga kawan-kawan di luar sana juga diberikan kekuatan untuk menghadapi cabaran hidup ini.

Akhir kalam, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. Tetapkan usaha dan teruskan berdoa dan berdoa dan berdoa. Doa yang baik-baik saja untuk semua orang.

No comments:

Post a Comment